Activități anterioare de conștientizare
Hepatitele virale sunt o problemă serioasă de sănătate publică. Acestea afectează peste 300 de milioane de persoane la nivel mondial și provoacă anual peste 1,34 milioane de decese, mai multe decât cele cauzate de HIV/SIDA, TBC și malarie. Din acest motiv, anual, pe 28 iulie, se marchează Ziua Internațională de luptă împotriva hepatitelor virale.
Pentru a atrage atenția asupra pericolului pe care îl reprezintă aceste afecțiuni virale, Institutul Național de Sănătate Publică, principalele organizații ale pacienților dar și alte entități, precum centre medicale (publice și private), farmacii sau companii farmaceutice, realizează în această perioadă o serie de acțiuni de conștientizare și de promovare a testării.
INSP oferă anual o analiză de situație a problemelor hepatitelor virale în România dar și o prezentare globală a tematicii campaniei de prevenire pentru anul respectiv.
În mai 2016, statele membre ale OMS au hotărât adoptarea primei strategii de eliminare a hepatitei, al cărui scop e eliminarea hepatitelor virale până în anul 2030.Tot în 2016 a apărut mișcarea #NoHep, o mișcare globală a cărei scop este atingerea acestui țel de eliminare stabilit de OMS.
România a adoptat un Plan-Cadru pentru controlul hepatitelor începând cu anul 2018, iar pe data de 28 iulie 2018, s-a organizat o conferință de popularizare a NoHep la nivel național.
Anual, in data de 28 iulie, Asociația Pacienților cu Afecțiuni Hepatice din România, APAH-RO, organizează campanii de conștientizare cu privire la hepatitele virale și posibilitatea de testare și vaccinare împotriva unor virusuri hepatice.
Pe lângă campaniile punctuale de ziua mondială a luptei împotriva hepatitei a existat o serie de campanii de informare și conștientizare la nivel național cu o expunere largă către public. Astfel în 2013 a fost derulată o campanie națională mixtă intitulată „Află de C”. Campania a fost axată pe conștientizarea pericolului hepatitei C și a avut expunere națională atât prin conferințe cât și prin pagini de web și prezență în social media.
În anul 2017, Fundația Baylor- Marea Neagră a realizat o serie de materiale facile, accesibile online, care explică opțiunile de tratament și de testare cu privire la hepatitele virale într-un fel ușor de înțeles și axat pe nevoile publicului. Aceste materiale sunt accesibile pe Youtube.
În 2018, sub egida Asociației pentru Dezvoltare Sustenabilă în Sănătate, a avut loc o altă campanile care a beneficiat de o serie de clipuri cu personalități precum Cătălin Botezatu, Maria Cîrneci sau Cătălin Scărlatescu pe post de purtători de mesaj și deasemenea, de o serie de dezbateri cu privire la Hepatita C. Campania a durat trei luni și a beneficiat de susținere financiară din sectorul farmaceutic și logistică din partea Institutului Balș și a Societății Naționale de Medicină a Familiei.
Coordonată la nivel global de Alianța Mondială pentru Hepatită (World Hepatitis Alliance) campania mondială se concentrează în fiecare an pe o temă specifică. Tema anului 2020 a fost Find the missing millions” („Găsiți milioanele nedetectate”) prin care se urmărește (prin testare și conștientizare) găsirea cât mai multor din cei 290 de milioane de oameni infectați cu hepatite virale dar neaflați în nicio evidență.